Merkenportfolios: fast moving consumer goods

Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe op het eerste zicht vergezochte producten of combinaties van producten ontstaan? Was er echt nood aan een Philladelphia-variant met Milka-chocolade? Vroeg u als man wanhopig om een wegwerpscheermesje van Gillette dat aan de hand van Duracell-batterijen trillingen door uw baardhaar stuurt tijdens het scheren? Of zou het kunnen dat de respectievelijke moederbedrijven wel brood zagen in een combinatie van haar producten om zo een nieuwe markt aan te boren?

Grote merken zijn vaak op een complexe manier met elkaar verbonden. De (soms onzichtbare) groepen en multinationale holdings die hen verenigen hebben doorgaans merkenportfolios met tientallen merken. Af en toe zijn deze brand portfolios logisch opgebouwd, andere keren kan alleen de historiek van een bedrijf verklaren waarom bepaalde merken onder één dak hun plaatsje gevonden hebben (Pringles en wasproducten, iemand?).

Een tijdje geleden stootte ik op een soort “merkenkaart“, en aangezien ik al van kindsaf gefascineerd ben door de links tussen deze merken boeide mij dit uiteraard enorm. Alleen jammer dat het bewuste kaartje gericht was op de Amerikaanse FMCG-markt; en dus niet helemaal van toepassing is op onze Belgische supermarkten. Daarom ben ik zelf maar aan een overzichtje begonnen, hetwelke u hieronder kan terugvinden.

Aanvullingen op deze lijst? Uw favoriete merk vergeten? Suggesties voor volgende lijstjes met merkportfolio’s? Geef ze mee in de reacties hieronder.