8 inspirerende out of the box reclamecampagnes

Reclame is overal. Volgens onderzoek werd de doorsnee persoon in 1976 geconfronteerd met gemiddeld 560 reclameboodschappen per dag, in 2006 waren dat er al 3000, vandaag zou het getal zijn opgelopen naar een gemiddelde van 5000 boodschappen. In een wereld die tsunamigewijs overspoeld wordt door advertising, wordt het almaar moeilijker om nog op te vallen bij consumenten en potentiële klanten. Gelukkige bestaan er nog agentschappen en reclamejongens die buiten de bewandelde paden durven wandelen en unieke campagnes durven (en van hun klanten mogen) bedenken. Een overzichtje ter inspiratie.

DHL

Hoe zorgt een multinational als DHL er voor dat het spotgoedkoop en toch op opvallende wijze reclame kan maken; en tegelijkertijd de onmiddellijke concurrenten een ludieke hak kan zetten? Simpel: laat pakjesbedrijven als DPD, TNT en UPS een grote, zwarte doos oppikken en afleveren op moeilijk te bereiken adressen en zorg dat deze dozen op vernuftige wijze de slogan “DHL is faster” onthullen wanneer ze op temperatuur komen.

Milky Way

Aan de kassa in de supermarkt kan u er niet naast kijken: snoepgoed, kauwgom, koekjes, magazines, kleine items allerhande. Deze zogenaamde impulsproducten zijn een sluwe zet van marketeers om u zelfs tijdens het wachten aan de kassa uw tijd nuttig (lees: consumerend) te doen spenderen. En hoe een wachtende klant meer zin doen krijgen in een heerlijke, met karamel gevulde chocoladesnack dan hen te wijzen op het smeuïge, zoete karakter van het product? Milky Way kleefde dan ook stickers op de rolband aan de kassa’s van Amerikaanse supermarkten om de wachtende consument mee te verlekkeren.

blog_milkyway

Apotek

Om een nieuwe lijn van haarverzorgingsproducten van het Zweedse merk Apotek te lanceren, werden in de metro van Stockholm digitale reclameborden geplaatst met een vrouwelijk model erop. Telkens als een metrotrein het perron naderde, werden sensoren geactiveerd die het haar van het model lieten waaien en wapperen. Het dramatische effect viel bij alle pendelaars op en zorgde voor een virale campagne.

Folgers

Het Amerikaanse koffiemerk Folgers maakte op ingenieuze wijze gebruik van de stoomdeksels die er in de lokale grootsteden tot het straatdecor behoren. Bovenop de deksels werd een afbeelding van een kop koffie geplakt, en door gaten in de afbeelding komt de stoom als een soort koffie-aroma naar boven gekringeld. Eenvoudig, opvallend en goed ingespeeld op de voor handen zijnde voorzieningen.

blog_folgers

ANAR Foundation

In Spanje werd door de ANAR Foundation een campagne ontwikkeld om kindermishandeling onder de aandacht te brengen. Niet zo zeer onder de aandacht van volwassenen, maar vooral die van (hun) kinderen. De reclame in abris werd zo ontwikkeld dat kinder onder de tien jaar oud een andere foto en een bijkomende tekst te zien kregen, inclusief een telefoonnummer waarop ze misbruik konden melden.

Fitness First

Hoe kan je een potentieel doelpubliek duidelijk maken dat ze misschien net iets te zwaar zijn, zonder hun gewicht te kennen. Sportketen Fitness First liet in Nederland een bushokje uitrusten met een weegschaal in het bankje en een digitaal scherm in het reclamepaneel. Als iemand zich neerzette om op een bus te wachten, werd het geregistreerde gewicht zichtbaar op het digitale scherm ernaast. Confronterend, maar wel goed gevonden.

blog_fitnessfirst

FP7

Geen grote, internationale speler, deze FP7. Wel een innovatief reclamebureau uit Dubai dat dringen op zoek was naar extra creatievelingen en even overwoog om een headhunter in te schakelen. Tot ze het prijskaartje van $80.000 onder ogen kregen en outside the box gingen denken. Het agentschap besloot dan maar om enkele boeken te ontwikkelen die vanbinnen uitgehold waren en verstopten een mobiele telefoon met een voorgeprogrammeerd nummer in de kaft. Als dat nummer gebeld werd, kwamen de potentiële kandidaten terecht bij FP7. Geniaal, want belachelijk goedkoop in verhouding en bovendien speelt het in op de nieuwsgierigheid van de ontvanger. Zeg nu zelf, zelfs als u tevreden bent in uw job dan zou u ook dat mysterieuze nummer bellen.

KitKat

KitKat staat er om gekend op originele wijze gebruik te maken van de bestaande omgeving om haar producten aan de man te brengen. Enkele jaren geleden scoorde de chocoladereep van Nestlé al met bankjes die “verpakt” waren als de iconische snack. Recenter werd een roltrap gebruikt om naar KitKats te “happen” in drukbevolkte winkelcentra.

blog_kitkat2

blog_kitkat