11 opmerkelijke rebrandings om 2014 mee te starten

Het jaar is amper twee maanden bezig, of de rebrandings, aangepaste merkpositioneringen en fonkelnieuwe identiteiten vliegen ons al om de oren. En net omdat ze zo opvallen – en in sommige gevallen zelfs een heuse controverse oproepen – overloop ik graag even 11 cases die recent op de markt werden losgelaten.

Brussels Airport

Ik begin bewust met een merk dat mij na aan het hart ligt, meer bepaald omdat ik deel uit maak van The Factory Brussels, het agentschap dat tekende voor deze rebranding. Mijn persoonlijke bijdrage beperkte zich tot het bijsturen van de merkpositionering, het vertalen ervan naar de briefing voor mijn collega’s van de creatieve cel en het coördineren van de focusstudies. Anderhalf jaar hebben we er intens aan gewerkt, en nu de nieuwe identiteit volop geïmplementeerd wordt, ben ik er stiekem toch wel heel trots op. De objectieven waren het koele, zakelijke merk uit het verleden te transformeren in een merk dat warmer, persoonlijker en dichter bij de klant staat; missie geslaagd in mijn bescheiden opinie. Het icoon zal volgens mij snel deel gaan uitmaken van ons collectieve geheugen, omdat het opvalt en tegelijk een “B” (van België/Brussel), een opstijgende vogel en een hartje voorstelt.

rebrand_brusselsairport

Visa

Visa, de wereldwijd bekende provider van kredietkaarten stelde recent haar rebranding voor naar een ietwat vereenvoudigde versie van haar logo. Persoonlijk vind ik deze iets minder geslaagd. De nieuwe huisstijl – check online zeker eens de ontwerpen van hun drukwerk en communicatiemateriaal – is bijzonder stijlvol, maar het afscheid van het opvallende geel-oranje accent dat zo eigen was aan dit merk lijkt me een minder positieve evolutie.

rebrand_visa

Provincie Antwerpen

De rebranding van de Provincie Antwerpen vind ik ontzettend geslaagd. Het gruwelijk gedateerde oude logo met de opvallende letter A en de bizarre kubusvormen werd vervangen door een driehoek in warme tinten, vergezeld van een moderne typografie. Volgens de bedenkers staat het nieuwe logo voor “verbinding, diversiteit en een opwaarts stuwende kracht”, een strategie die de provincie een 200.000 euro gekost heeft.rebrand_provincieantwerpen

Black & Decker

Het New Yorkse agentschap Lippincott kreeg de eer en het genoegen toebedeeld om een wereldwijd vermaard merk als Black & Decker onder handen te mogen nemen. Ondanks de vele kritieken op het wereldwijde web, vind ik deze oefening behoorlijk geslaagd te noemen. Het merk wordt er creatiever en minder mannelijk op met dit nieuwe logo. Het nadeel kan zijn dat men teveel de mainstream opzoekt, iets wat vele stoere klussers en doe-het-zelvers wel eens zou kunnen afschrikken.

rebrand_blackanddecker

Medialaan

Deze rebranding is extra speciaal, omdat ze naast een nieuw logo ook een nieuwe naam inhoudt. Het allereerste Vlaamse mediabedrijf dat zich met commerciële televisie en radio op de markt waagde einde jaren ’80 stond sinds mensenheugenis bekend als de “Vlaamse Media Maatschappij” of “VMMA”. Eerlijk gezegd word ik niet wild van dit nieuwe merk. Akkoord, veel flauwer dan het origineel kon bijna niet, maar de kleurige blokjes en de standaard typo doen mij het warm noch koud krijgen. De naam zie ik dan weer wel aanslaan, maar het logo had voor mij net iets krachtiger gemogen.

rebrand_medialaan

24 Heures Le Mans

Deze herwerking is naar mijn geval een pareltje. Het oude logo van de legendarische racewedstrijd geeft echt een gedateerde indruk. De nieuwe identiteit maakt slim gebruik van de negatieve ruimte om de “4″ vorm te geven en schreeuwt kracht en dynamisme. Het blauw is mogelijk iets te neutraal als signaal, mogelijk had een andere kleur het logo nog sportiever of mannelijker kunnen maken.

rebrand_24hlemans

Vlaanderen

Deze recente rebranding van de Vlaamse overheid is wellicht een van mijn favoriete merkwendingen van de laatste jaren. Waarom het geel als steunkleur verdwenen is, is mij nog steeds een raadsel, maar voor het overige wordt met deze aanpassing het stoffige overheidsimago helemaal weggeblazen. De typografie werkt, de gestileerde leeuw is een mooie verbetering tegenover het vroegere heraldische beest, het weglaten van de term “overheid” is een goede zaak en de baseline “verbeelding werkt” / “state of the art” is een geslaagde toevoeging.

rebrand_vlaanderen

Radio 1

Ik ben altijd fan geweest van het oude Radio 1 logo en de baseline “meteen mee”, maar door de herpositionering van de duidingszender van de VRT drong een nieuwe identiteit zich op. En ik denk dat het een gepaste rebranding is. Het blauw straalt vertrouwen en een zeker serieux uit, en ook de baseline “altijd benieuwd” lijkt me een goede stap in de nieuwe richting. Volgens mij was er niet echt iets mis met de vorige identiteit, maar ik zie wel waarom men deze aanpassing nodig vond en meen dat ze dit zonder veel risico hebben doorgevoerd.

rebrand_radio1

Pabo

Eind februari kon ik dankzij het Brandcafé met als thema “Erotiek en branding” van STIMA uit eerste hand vernemen waarom Pabo de keuze maakte om haar identiteit te hertekenen. Daar waar vroeger vooral mannen via het web en de traditionele catalogus sexartikelen bestelden, zijn het nu vooral vrouwen die prikkelende en opwindende lingerie en speeltjes aankopen. Strategisch is het dus een wijze keuze dat de kleur van het mannelijke rood naar het zachtere roze evolueert en dat de ietwat stevige font vervangen werd door een lettertype dat moet verwijzen naar de veters van een korset. Esthetisch vind ik het nieuwe logo wel een stuk minder krachtig en herkenbaar; door de fijne lijnen is het ook minder leesbaar vrees ik – zeker in kleinere formaten.

rebrand_pabo

2BE

Dit is een voorbeeld van een rebranding die ik niet begrijp. Het originele logo van commerciële zender 2BE is voor mij een stuk origineler, herkenbaarder en complexer dan het nieuwe. Het is mij net iets te eenvoudig, ook al hoeft dat daarom niet te betekenen dat een logo daarmee ook onmiddellijk minder sterk is. Nota: dit logo werd voorlopig nog niet uitgerold in de markt of op het scherm gelanceerd; het zou dus best kunnen dat het wel past bij een aangepaste merkstrategie van de zender.

rebrand_2BE

Gemeente Amsterdam

Om af te sluiten nog even deze: het nieuwe logo van de Gemeente Amsterdam. Dit moet zowat de meest controversiële rebranding van de laatste maanden zijn, en niet alleen in onze contreien. De resultaten van deze aanpassing die naar verluid 100.000 euro gekost heeft, werden wereldwijd op kritiek en hoongelach onthaald. De Gemeenste Amsterdam en ontwerpbureau Edenspiekermann verdedigen zich door te stellen dat het vooral de huisstijl en de communicatiematerialen van de gemeente zijn die werden herwerkt. Honderduizend euro om op enter te drukken, het zou zelfs doorwinterde merkstrategen als mezelf iets te exuberant lijken.

rebrand_amsterdam